Inför din motorkonsultation

Om en stund kommer en av våra motortekniker att kontakta dig för en motorkonsultation. För att det ska bli så bra som möjligt så får du gärna förbereda lite genom att:

  • Ha information om vilken motor du har, gärna typ och årtal
  • Hur visade sig felet och när?
  • Övrig information som du tror kan vara direkt relevant för felsökning
  • Förberedd gärna, så det går komma åt ex motorn när teknikern kontaktar dig.

Bra att ha tillgängligt:

  • Ta gärna fram dina instruktionsböcker och verktyg du har i båten/eller tillgängliga på annan plats
  • Mobiltelefon med bra batteri så att vår motortekniker kan använda ex facetime eller liknande för att bättre kunna stödja.
  • Gärna en ficklampa eller en mobil #2 som det går att lysa med, speciellt om det är kväll eller mörkt runt motorn.

En motorkonsultation är på ca 45 minuter. Skulle vår tekniker inte kunna avhjälpa problemet så är det bra om du antecknar de steg som ni går igenom då det kan förkorta tiden för ett ev varv att genomföra reparation.

Med vänliga hälsningar

Sjöassistans.

Båtägare berättar

Att vara ute med båten förknippas med sol, bad och härliga bekymmerslösa dagar. Får du problem finns vi nära till hands, vilket båtägarnas egna berättelser vittnar om.

Båtägarnas berättelser

Våra skeppare och båtar

Vårt nätverk består av totalt 550 assistansbåtar. Här presenterar vi några av alla våra kompetenta assistansskeppare som hjälper dig när din båt blir obrukbar.

Mer om oss som hjälper dig

VHF hos Stockholmradio

Med ett VHF-abonnemang hos Stockholmradio blir din VHF komplett och ger dig all den information och kommunikation som är oumbärlig till sjöss.

Läs mer om VHF-abonnemang