”Vi tar en titt på Sjöassistans” – en fortsättning från artikeln in Båtliv – 2023
Varför är det bra att vara medlem i Sjöassistans? Det finns många anledningar som vi ska reda ut i detta avsnitt! Idag finns det ca 850 000 sjödugliga fritidsbåtar i Sverige och under en säsong så sker det ca 10 000 tillbud av olika slag i Sverige. Lyckligtvis är det endast en mycket liten del av dessa som faktiskt är direkt livshotande, den stora majoriteten är vanliga problem som motorproblem, bränslebrist, grundstötning, tamp i propellern mm. Dessa utgör över 90% av alla assistanser. Det är på dessa assistanser Sjöassistans fokuserar.
Viktigt att säga är att om du hamnar i en situation som innebär fara för liv skall du alltid ringa 112, inget annat så allokerar dom rätt resurs.
Tittar man på Sjöassistans så har verksamheten funnits i över 20 år och är Sveriges största oberoende assistansbolag för Sveriges båtägare. Varje år hanterar Sjöassistans runt 15 000 samtal från och till båtägare med små eller större problem och under åren har man hjälp tiotusentals båtägare med allt ifrån bogsering, Motormekaniker, reservdelar på plats, bränsleutkörning till allmänna tips om närmaste toatömning osv.
Sjöassistans lägger sitt fokus på att hitta lösningen på ett problem utifrån kundens perspektiv. Att till exempel bara bli bogserad till ”ett varv, trygg vik” är sällan en lösning. Varvet ska ju vara ett varv som dels kan hantera just ditt problem och dom ska också veta att du kommer så att dom kan planera för det jobb som måste göras, beställa eventuella delar mm. Dessutom är det inte sällan så att en assistans till sjöss är första steget i en skadeanmälan till försäkringsbolaget. Även detta hjälper Sjöassistans till med, så att du är säker på att det tas rätt beslut av varv eller verkstad och att du som båtägare inte blir stående med onödiga kostnader som ditt försäkringsbolag inte vill ersätta.
Utgångspunkten är alltså alltid utifrån dig som båtägare med fokus på att få problemet löst – hela vägen så att du kan fortsätta din båttur.
Du kan ringa till Sjöassistans dygnet runt, året runt för att på så sätt direkt få rätt hjälp.
Över hälften av alla problem är krångel med motorer
Ett bra exempel på assistanser till sjöss är hur Sjöassistans hanterar motorrelaterade problem. Dessa utgör över hälften av alla deras registrerade assistansärenden. Traditionellt så bogseras dessa båtar kort och tvärs och ligger inte sällan obrukbara vid brygga eller varv resten av semestern, i väntan på reparatör. Sen ett par år tillbaka så har Sjöassistans byggt upp ett nätverk av motorspecialister som via videosamtal helt enkelt försöker starta motorn med olika tips och tricks. Under förra säsongen så lyckades dom lösa över 60% av dessa problem via videosamtal. Ingen bogsering krävdes och som båtägare kommer man iväg direkt. Dessutom sparades en massa onödig bogsering med utsläpp i våra känsliga vatten. Alla är vinnare helt enkelt!
Ett annat exempel på nytänkande är kanske ännu mer intressant i dessa tider då båtägande generellt kostar en del pengar. Om man varit med om en skada på sin båt så vet man också att det tyvärr kan bli en rätt dyr historia. Därför har Sjöassistans inkluderat något som kallas självriskersättning i sina medlemskap. Kortfattat innebär detta att om du som båtägare har otur och råkar ut för skada på din båt så kommer ditt försäkringsbolag förhoppningsvis täcka större delen av kostnaden. Men du kommer alltid behöva betala din självrisk till ditt försäkringsbolag. Här har Sjöassistans valt att inkludera 1 500kr, 5 000kr eller 10 000kr i självriskersättning. Pengar som du helt enkelt får tillbaka från Sjöassistans för din självrisk till försäkringsbolaget. Det kan ju vara extra skönt att få, inte minst när du haft otur med båten och troligen andra utgifter i samband med det.
Vad kostar det att vara medlem i Sjöassistans?
Det finns tre olika medlemskap som alla inkluderar motorkonsultation, bogsering, utkörning av bränsle, hemtransport av besättning, förmånliga priser hos ledande marinleverantörer mm. Det som skiljer medlemskapen åt är självriskersättningen som går från 1 500kr till 10 000kr. Ett helt års medlemskap kostar från 699 kr / år.
Vilka är det som kommer och assisterar?
I dagsläget finns det ca 600 assistansbåtar som utgår från över 200 orter. Alla skepparna är certifierade för just assistansjobb och dom innehar rätt försäkringar för att utföra dessa tjänster. Detta är viktigt då det kan uppstå situationer under bogsering eller lossdragning som inte din egen båtförsäkring täcker, utan det blir då den assisterande båtens försäkring som skall täcka detta.
Den stora bredden av assistansbåtar gör också att vi kan välja rätt båt till rätt problem. Ska det köras ut en dunk med bränsle så går det fortast och ger minst utsläpp att nyttja en vattenskoter. Om det är en stor och tung båt som gått på grund kan det behövas flera skeppare och kanske en båt med lyftkran.
Men kanske viktigare är att skepparna bor och verkar i sina lokala vatten. Dom känner personalen på närmaste varvet, dom vet vilka som är duktiga på olika problem så redan från start är fokus inställt på problemlösning. Dessutom så ersätter Sjöassistans sina skeppare för genomfört arbete, en ersättning som också gör att skepparen får en inkomst. På detta sätt så stöds det lokala näringslivet – långsiktigt är det en förutsättning för en levande kust och skärgård.
Utöver den vanliga assistansen så har Sjöassistans en av båtmarknadens mest erfarna operatörer som är till för medlemmar att bolla dagliga marina frågor. Var finns närmaste ramp? Var kan jag fylla på gasol? Var kan jag tömma toan? Var finns det gästhamnar osv. Nya båtägare kan känna sig lite otrygga i början och då kan det komma frågor som väder och ankringsfrågor vilket man alltid försöker hjälpa till med. Listan kan göras lång, men fokus är alltid detsamma – försök lösa problemet eller frågan.
Vilka försäkringsbolag samarbetar med Sjöassistans?
Följande försäkringsbolag har direktavtal med Sjöassistans och har valt att inkludera Sjöassistans som en integrerade del i sina båtförsäkringar; Svedea, Länsförsäkringar, Folksam, Dina Försäkringar, BSB, Bohusassuransen och ICA försäkringar. Sen finns det ett flertal så kallade märkesförsäkringar såsom Alukin, Anytec, Flipper, Nimbus, Ockelbo mfl. (se lista) som också inkluderar Sjöassistans. Observera att Sjöassistans inte ingår i alla varianter av båtförsäkring från de olika bolagen. Är du osäker – så ring ditt försäkringsbolag och kolla, eller kontakt oss på 08-506 62200.
Dessutom väljer en del bolag som vi inte samarbetar med att skriva ”sjöassistans ingår”. Det är väldigt olika vad man faktiskt menar med detta. Det kan vara så att du helt enkelt får lösa problemet själv (kanske inte helt enkelt om man råkar ut för något en helg eller kväll när dom flesta försäkringsbolagen är stängda) men att då bolaget ersätter dig för eventuell utlägg. Vill man få tillgång till Sjöassistans och den trygghet det innebär så ska man välja ett av ovanstående försäkringsbolag eller vara direktmedlem.
Sjöassistans fokus på en levande kust och skärgård.
Sjöassistans är unikt då man inte har några egna båtar utan är helt oberoende och använder sig enbart av lokala skeppare med rätt marin kompetens. Det innebär att största delen av medlemskapet återinvesteras i lokala verksamheter som kan närområdet bäst. Med många skeppare så minimerar vi inställelsetiden och sträckan en båt färdas vilket är bra för miljön. På så sätt bidrar alla medlemmar till en levande kust och skärgård.
Så vad ingår i ett medlemskap?
En marina kundtjänst är tillgänglig för dig oavsett vad du behöver hjälp med för att ha ett tryggt båtliv. Kostnadsfri access till motormekaniker, bogsering eller var finns det en öppen ramp, var finns närmaste båtmack, hemtransport av besättning om det krävs, självriskersättning på upp till 10.000 kr, utkörning av reservbränsle, förmånsrabatter på marina tillbehör och tjänster mm.
Som medlem i Sjöassistans är man även en del av Framtidsfisken. Ett projekt för miljön som varje år planterar ut havsöring.