Hållbar Sjöassistans?

Hållbar Sjöassistans?

Hur man än vrider och vänder på det så är motorbåtsåkande inte världens mest miljövänliga aktivitet. På frågan om varför man har båt så är den främsta anledningen att den ger  möjligheten och friheten att kunna njuta av vår fantastiska natur. Vi kan alla på olika sätt hjälpas åt och vi på Sjöassistans jobbar aktivt på flera plan med att på olika sätt minska vår miljöpåverkan i vår egen verksamhet. Här är några exempel på hur vi aktivt jobbar med detta:

Analys och aktiv rekrytering av rätt resurser på rätt ställe.

  • Redan idag med våra över 500 lokala skeppare som utgår från över 200 olika ställen runt Sveriges kust så kan vi minimera onödiga resor på sjön helt enkelt genom att engagera skeppare som ligger närmast en haverist.
  • Men innan vi tar ett beslut om bogsering så försöker vi alltid lösa problemet på telefon eller via videosamtal. Motorrelaterade problem är utan konkurrens den främsta anledningen där haverister ringer in till oss för att få hjälp.  Motorrelaterade problem utgör över 40% av alla inkommande samtal och utav dessa så löser vi faktisk 42% direkt på telefon, med hjälp av våra duktiga motortekniker. Vi ser det som en är win-win-situation, då haveristen direkt kan komma vidare och vi slipper utföra onödiga bogseringar som i sin tur skulle lätt till negativ påverkan på miljön.
  • Rätt skeppare till rätt problem. Med vårt stora nätverk av skeppare kan vi säkerställa att vi nyttjar rätt skeppare och båt till varje problem. Om vi t ex ska köra ut reservbränsle till en båt, så kan det gå både fortare och ha mindre miljöpåverkan om vi väljer en liten ribb-båt som kanske inte ligger närmast haverist, men går fortare, drar mindre bensin och ger därmed ett mindre miljöavtryck än alternativen.
  • Kombinera bogsering med lastbilstransport. I stället för att dra en båt med trasig motor till närmaste varv så har vi samarbete med vägassistansbolag. Detta ger oss möjlighet att dra en båt till närmaste kaj eller ramp där en lastbil eller bil med släp kan ta upp båten och sen ta den till auktoriserad verkstad. Att köra en båt på bil ger väsentligt lägre utsläpp och samtidigt kan vi se till att båten kommer till rätt auktoriserad verkstad för snabbare åtgärd.
  • Analys av vilka och var problem uppstår. Vi har i samarbete med SSRS och Sjöfartsverket initierat och byggt en första version av en rikstäckande incidentkarta där vi sammanställer alla rapporterade incidenter. Detta ger oss en bra och tydligt kartvy över alla incidenter i databasen och med analys så ser vi områden där t ex bränslebrist är oftare förekommande än på andra ställen. Då kan vi säkerställa vi att vi har extra resurser för att hantera detta i området.

Förebyggande arbete

Alla vet att våra kuster och sjöar är mycket känsliga för miljöpåverkan och som båtägare så finns det ju en massa som man kan göra för att minimera detta. Nu har vi haft två säsonger med mycket nya båtägare på sjön och för detta så har vi skapat en serie av små korta filmer för öka kunskapen för specifikt ”Nya på sjön”.  Här har vi också lagt med ett avsnitt om ”Eco-driving”. Vi har förmånen att ha vår alldeles egna marinbiolog här på Sjöassistans – Isabella Andersson, som också skrivit artiklar på ämnet. Vi har även tagit initiativ till att sätta ut 1500 havsöringar i vår.

  • En serie för dig som är ny på sjön, se mer här>>
  • Avsnittet om Eco drive på sjön, se mer här>>
  • Artikel om hur körning i grunda vatten påverkar miljö och fiske, läs mer här>>

Har du själv tips om hur vi tillsammans kan öka kunskap om miljö och hållbarhet inom fritidsbåtsmarknaden, tveka inte att höra av dig till oss på [email protected] eller slå oss en signal på 08-506 622 00.

Isabella in action

Vår alldeles egna marinbiolog på Sjöassistans

En översikt från vår incidentdatabas

Motorhaveriet som fick oväntade konsekvenser

Försommarstockholm visade sig från sin allra bästa sida när Robert Poon och en tjejkompis tog en båttur på kvällskvisten i…
Läs mer här