Nya Regler för Dykuppdrag – Mer än Bara en Dykare Behövs
Som båtägare har du säkert stött på situationer där det krävs dykning, kanske för att ta bort en tamp som fastnat i propellern, inspektera skrovet eller till och med rädda din båt efter en grundstötning. Från och med den 1 januari 2024 har nya regler trätt i kraft i Sverige som förändrar hur sådana dykningar måste genomföras. Det är inte längre tillåtet att bara skicka ner en ensam dykare för att fixa problemet – det krävs nu ett helt dyklag. Dessa nya regler gäller då det sker dyk med tuber.
Behövs ett dyklag?
Ja – de nya reglerna har införts för att kraftigt öka säkerheten vid alla typer av dykuppdrag, oavsett om de utförs professionellt eller av hobbydykare på uppdrag. Dykning innebär alltid en viss risk, och dessa risker ökar betydligt under vissa omständigheter som strömt vatten, kallt vatten, dålig sikt eller dykning på större djup. Genom att kräva ett dyklag kan man hantera dessa risker mycket bättre och säkerställa att dykaren snabbt får hjälp om något skulle gå fel.
Typiska scenarier och krav på dyklaget
1. Dykning under båten för att ta bort en tamp från propellern:**
– Tidigare: Två dykare kunde ofta lösa problemet.
– Nu: Minst 3 personer krävs – en dykare, en säkerhetsdykare och en ytövervakare. Säkerhetsdykaren står redo att ingripa om dykaren fastnar eller råkar ut för problem, medan ytövervakaren håller kontakt och kan larma om det behövs.
2. Dykning vid grundstötning eller bärgning:
– Tidigare: Två personer kunde ofta hantera en enkel bärgningssituation.
– Nu: Minst 4 personer krävs – en dykare, en säkerhetsdykare, en ytövervakare och en dykledare. Här ökar kravet på organisation och säkerhet, särskilt om dykningen sker under pressade förhållanden som mörker eller strömt vatten.
3. Inspektion av båtens skrov eller propeller i strömt vatten:
– Tidigare: Ofta genomfört av två dykare.
– Nu: Minst 4 personer – ett dyklag som inkluderar en extra säkerhetsdykare. Strömt vatten innebär stora risker för att dykaren dras med, vilket gör det nödvändigt att ha tillräckligt med folk på plats för att snabbt kunna ingripa.
4. Dykning i kallt vatten eller under vinterförhållanden:
– Tidigare: Två dykare, med en medhjälpare ovan ytan.
– Nu: Minst 4 personer – kallt vatten medför högre risk för hypotermi och dykrelaterade problem. Ett fullskaligt dyklag behövs för att säkerställa att dykaren kan få snabb och effektiv hjälp om situationen förvärras.
Vad innebär detta för dig som båtägare?
De nya reglerna innebär att du som båtägare behöver vara medveten om att dykning inte längre är en uppgift för en ensam person eller ens två personer, särskilt under utmanande förhållanden. Detta kan innebära att du måste planera bättre och, vid behov, anlita professionella dykare som kan tillhandahålla ett helt dyklag. Att försöka utföra dykning utan att uppfylla dessa krav kan leda till allvarliga konsekvenser, både ur ett säkerhetsperspektiv och juridiskt.
Ett grundläggande tips är att se till att du har rätt försäkring. De flesta båtförsäkringar inkluderar transporten av dykare till skadeplatsen men exkluderar kostnaden för själva dyket. Detta gäller om det rör sig om en assistans. Är det t ex en sjunkning då är det en skada och då täcker oftast din båtförsäkring denna kostnad. Men det kan vara värt att kolla upp med ditt försäkringsbolag – för det blir nu med de nya reglerna ganska snabbt en större kostnad.
Sammanfattning
Säkerheten går först, och de nya reglerna för dykuppdrag är utformade för att skydda liv och förebygga olyckor. Som båtägare är det viktigt att du anpassar dig till dessa förändringar och ser till att alla dykoperationer sker på ett säkert och kontrollerat sätt, med rätt antal personer i dyklaget. Nästa gång du stöter på en tamp i propellern eller en annan situation som kräver dykning, tänk på att det inte längre bara handlar om en dykare – det krävs ett dyklag för att göra jobbet säkert och effektivt. Ta alltid kontakt med ditt försäkringsbolag först eller ring oss på Sjöassistans så kan vi se på hur vi bäst löser problemet.