Koll-på-båten – Trygghet genom Samverkan

Koll-på-båten – Trygghet genom Samverkan

Att vara båtägare innebär ett stort ansvar, och ibland kan det vara svårt att hålla koll på båten, särskilt när man inte är i närheten. Med vår tjänst ”Koll-på-båten” kan du som båtägare känna dig tryggare genom att snabbt bli informerad om något inte står rätt till med din båt, oavsett om den är förtöjd vid bryggan eller ligger på sin vinterplats.

Hur fungerar tjänsten?

När du tecknar dig för Koll-på-båten får du två tydliga klistermärken skickade till dig. Dessa märken placerar du på väl synliga platser på din båt, så att de är lätta att se utifrån. Om någon ser att något är fel med din båt kan de enkelt kontakta oss via vårt journummer, som är bemannat dygnet runt, året runt.

När vi får ett samtal om din båt kontaktar vi dig direkt och informerar om situationen. Du kan då själv besluta om hur du vill hantera det som hänt. Om vi inte får tag i dig direkt skickar vi SMS och e-post för att försäkra oss om att du får informationen så snabbt som möjligt.

Ansvar och ersättning

Som båtägare ansvarar du själv för att åtgärda den uppkomna situationen. Men för att ytterligare öka tryggheten så kan du välja Koll På Båten med 3000 kr i självriskersättning. Detta innebär att om du råkar ut för skada eller stöld som din båtförsäkring ersätter, så täcker vi upp till 3000 kr av självrisken.

Exempel på hur tjänsten fungerar:

1. Segelbåten vid mastkranen
Märta ringer Sjöassistans från en marina i Stockholms norra skärgård och meddelar att en segelbåt ligger i vägen för nästa dags inbokade avmastningar. Hon har sett Koll-på-båten-dekalen och ringer till Sjöassistans och anger sifferkoden. Vi kontaktar båtägaren Kalle som befinner sig utomlands. Kalle berättar att han har fått lov av marinans ägare att ligga där och att båten kommer att flyttas nästa dag. Vi informerar Märta om att allt är under kontroll.

2. Motorbåten vid båtklubben
Nisse passerar förbi båtklubben och ser en motorbåt med sliten akterförtöjning. Han ringer larmnumret till Sjöassistans och via sifferkoden kan vi snabbt identifiera båtägaren. Vi informerar båtägaren om situationen, så att han snabbt kan åtgärda problemet och minimera skadorna.

3. Stulen båt återfunnen
Sjöpolisen hämtar en stulen båt och kontaktar Koll-på-båten. Vi kontaktar båtägaren så att båten snabbt kan transporteras till rätt varv för reparation. Efter att försäkringsbolaget har betalat för reparationen skickar du ditt kvitto till oss och vi ersätter dig upp till 3000 kr i självrisk.

Med Koll-på-båten kan du känna dig tryggare och veta att din båt alltid är under uppsikt, även när du inte är där. Skulle något hända får du informationen direkt och kan agera för att skydda din båt och minimera skadorna. Testa Koll-på-båten och upplev en enklare och tryggare båtägartillvaro!

Koll-på-båten – Trygghet genom Samverkan

Koll-på-båten – Trygghet genom Samverkan Att vara båtägare innebär ett stort ansvar, och ibland kan det vara svårt att hålla…
Läs mer här

Hyra båt i sommar?

Ska du hyra båt i sommar? Tänk att ge sig ut bland kobbar och skär helt själv eller med familjen…
Läs mer här

Go boating in the Nordics

What country has the most islands in the world & what could possibly be the best place for unique boating?…
Läs mer här