En motor, en tjuv, och ett litet nummer som kunde ha stoppat allt
Detta är en historia, som vi tyvärr hör olika versioner av alldeles för många gånger.
Sven en vanlig båtägare som älskar sin båt och sin båtmotor. En morgon upptäcker han till sin fasa att hans motor har blivit stulen. Men ingen fara, tänker Sven, han har ju rapporterat motornumret till försäkringsbolaget, så det borde lösa sig. Eller?
Problemet är bara att motornumret inte var korrekt ifyllt. Och medan Sven anmäler stölden så glider tjuven obehindrat genom flera länder. Till och med när tjuven blir stoppad och motornumret kollas i Schengens informationssystem (SIS), händer ingenting – systemet hittar inte motorn. Varför? Jo, för att numret inte var rätt från början. Tjuven kan direkt åka vidare, och tull och polis kan bara titta på.
SIS är det internationella systemet för att kontrollera om det som transporteras är stöldgods. Det systemet som polis och tull runt om i Europa slår in motor, drev eller skrovnummer i, blir det ingen träff så får transporten bara fortsätt.
Tyvärr är detta inte en helt ovanlig situation och anledningarna är flera:
- Motor/drev eller skrovnummer är aldrig rapporterat till försäkringsbolaget eller på stöldanmälan.
- Det är rapporterat – men det är fel nummer eller bara felformulerat när det lagts in i systemet.
- Det är rätt inskrivet – men stöldanmälan görs för sent. SIS systemet bygger så klart på att det gjorts en stöldanmälan till polisen. Så länge den inte är gjort så kan buset åka riskfritt över gränser kors och tvärs.
Skrovnummer
När det gäller skrovnummer är det faktisk ganska enkelt då det finns en standard ända tillbaka till 1998. Det skall sitta på akterspegelns styrbords sida och formatet är standard:
Motornummer
Tyvärr är det värre med motornummer då det helt saknas en standard, så är det lätt att det blir fel. Dessutom envisas vissa motortillverkare som att enbart sätta motornummer på sina utombordare på klisterlapp eller med en extern bricka som givetvis enkelt kan ramla bort. Men alla tillverkares motornummer är unika och har en logik. Om du köper en begagnad båt eller motor så är det smart att kolla motornumret en extra gång för buset kan ha förfalskat motornumret och vid en kontroll med tillverkaren så kan dom direkt se om det är ett äkta eller förfalskat motornummer. Detta gäller även för skrovnummer.
Drevnummer och underhus
Drev har serienummer när de kommer från fabrik och levereras till båtbyggare. Men om du byter ut ett komplett drev som reservdel så har det inget serienummer, det får du märka upp själv. Detta är också bland det mest stöldbegärliga delarna på båten då det är enkelt att montera bort och har ett stort värde. På så senare år har även underhuset på utombordare blivit väldigt populärt att stjäla. Det sitter bara med fyra bultar och kan kosta över 100.000kr att ersätta!
Gäller mycket pengar och praktiska problem för oss alla
För oss båtägare har detta en direkt ekonomisk påverkan och en massa problem för båtägaren i en kort sommarsäsong.
I Sverige stjäls det just nu i genomsnitt tre båtmotorer om dagen, året runt, med ett snittvärde på cirka 120 000 kronor per skadeärende. Det innebär att enbart dessa stölder kostar oss båtägare cirka 125 miljoner kronor per år. Denna kostnad bärs i praktiken av alla båtägare med båtförsäkring, då försäkringspremierna påverkas av den totala mängden stöldrelaterade utbetalningar. Genom att säkerställa att ditt skrov- och motornummer är korrekt ifyllt, bidrar du inte bara till att förhindra stölder utan också till att minska den ekonomiska bördan för alla båtägare.
Men nästan mer viktigt är att ju fler motorer som faktisk kan tas om hand om från olika europeiska tull och polismyndigheter – desto mindre intressant blir denna typ av brottslighet. Som det är just nu så är uppklarningsprocenten väldigt låg, trots att dessa stöldgods faktisk hittas i transporten, men igen – utan rätt nummer så är det bara för buset att åka vidare!
Bästa tipset
Ta bilder av dina nummer – kontakta ditt försäkringsbolag och se till att dom har rätt nummer inskrivet i din försäkring. Detta tar några minuter för dig att göra – men det spar enorma resurser om eller kanske när din eller din båtgrannes motor blir stulen.
Stort tack till Klas Evensen, Länsförsäkringar båt för både underlag och bra diskussion på senaste mötet med Sjöpolisen, Larmtjänst och ett flertal försäkringsbolag.
Motornummer från våra vanligaste utombordare