Koll-På-Båten

Trygghet genom samverkan

Koll-på-båten – trygghet genom samverkan

Detta är en trygghetstjänst som gör att du som båtägare lättare kan bli nådd och informerad om din båt t.ex. slitit sig från sina förtöjningar eller om något inte står rätt till med båten vid bryggan eller på vinterplatsen

Du får två tydliga klistermärken skickade till dig som du sätter upp på bra ställen i din båt. Gärna då så att de är enkla att se utifrån. Om någon person sen vill kontakta dig som ägare till båten kan dom ringa vårt journummer dygnet runt, året runt. Vi svarar och kontaktar dig som båtägare med relevant information så kan du själv besluta om hur du vill hantera situationen. Får vi inte tag i dig så skickar vi SMS och E-post.

Du som Båtägaren ansvarar själv för att åtgärda den uppkomna situationen.

Nyhet – nu ingår 3000 kr i självriskersättning i Koll På Båten. Detta innebär att om du skulle råka ut för skada eller stöld som din båtförsäkring ersätter, så ersätter vi upp till 3.000kr direkt till dig i Självriskersättning!

 

 

Exempel på hur tjänsten Koll-på-båten fungerar:

  • Märta ringer Sjöassistans från en marina i Stockholms norra skärgård och meddelar att det ligger en segelbåt förtöjd vid mastkranen. Båten ligger i vägen för nästa dags inbokade avmastningar.  Hon har sett dekalen Koll-på-båten och ringer till Sjöassistans och anger sifferkoden. Vi kontrollerar vem koden är registrerad på och ringer det nummer som båtägaren lämnat. Vi får svar från båtägaren Kalle som befinner sig utomlands. Kalle berättar att han har fått lov av marinans ägare att ligga där och att han redan ordnat så att båten kommer att flyttas nästa dag. Vi ringer tillbaka till Märta och meddelar att läget är under kontroll.
  • Nisse passerar förbi båtklubben och ser en motorbåt med sliten akterförtöjning ligga och hugga mot bryggskoningen. Han ser ”Koll-på-båten”-dekalen och ringer larmnumret till Sjöassistans. Via sifferkoden kan Sjöassistans direkt identifiera båtägaren. Vi ringer och berättar vad som hänt. Båtägaren får då möjlighet att agera för att så snabbt som möjligt begränsa skador och kostnader.
  • Sjöpolisen hämtar en stulen båt och kan då ringa Koll-på-båten, vi kontaktar dig som ägare och båten kan snabbast möjligt komma till rätt varv för reparation etc. Ditt försäkringsbolag betalar dig för att laga eller ersätta ex. en motor. Du betalar din vanliga självrisk till ditt försäkringsbolag, sen skickar du ditt kvitto till oss och vi ersätter dig upp till 3.000kr.

AI AI CaptAIn

AI AI KaptAIn… Nu är det AI lite överallt – kul och spännande men det finns lite att börja tänka…
Läs mer här

En motor, en tjuv, och ett litet nummer som kunde ha stoppat allt!

En motor, en tjuv, och ett litet nummer som kunde ha stoppat allt Detta är en historia, som vi tyvärr…
Läs mer här

Sjöassistans nya medlemmar i SIS/TK 232

Sjöassistans engagerar sig i standardisering för ökad säkerhet på fritidsbåtar Sjöassistans har nyligen blivit medlem i SIS tekniska kommitté 232…
Läs mer här