Så mycket mer än bara bogsering!
För båtägare och en levande kust och skärgård!
Sjöassistans är ett rikstäckande nätverk till sjöss som helt fokuserar på att assistera båtägare som har problem med båten som inte innefattar fara för liv. Dom flesta som hört talas om oss tänker att vi bogserar båtar hela dagarna, vilket vi så klart ibland gör. Men bogsering är bara en del av det vi jobbar med för att du, din båt och besättning ska kunna njuta så mycket som möjligt av vår relativt korta båtsäsong.
Att äga en båt och ha möjlighet att åka ut bland kobbar och skär tycker vi är en värdens bästa förmåner – helt enkelt fantastiskt. Men som alla båtägare vet så sker det saker på sjön som på olika sätt ställer till det för oss båtägare…
Vårt absoluta fokus är att se hela problemet och komma med bästa tänkbara lösning.
Vi försöker alltid aktivt att inte bara t ex bogsera dig – vi kontaktar varv för att se till att dom har kompetens och tid att påbörja ev. reparation. Vi ser till att du och din besättning får transport hem om det behövs. Vi följer upp med försäkringsbolaget så att du slipper onödiga och ibland överraskande kostnader. Vårt mål är alltid att du som båtägare så fort, smidigt och på bästa sätt kan få tillbaka din båt så att du kan fortsätta njuta av vår relativt korta båtsäsong.
-
Vår marina kundtjänst – alltid öppen – dygnet runt, året runt
Under en säsong tar vi emot ca 15 000 samtal från båtägare från hela Sverige. Som vi alla vet kan listan på olika problem med en båt göras lång. Den överlägset största kategorin är motorrelaterade problem som står för över 50% av alla problem. Med dagens moderna motorer och mer elektronik i båtarna så är lösningen på ett motorproblem inte alltid enkelt. Vi har därför ett flertal motorspecialister som via videosamtal assisterar direkt ut till en dig. Glädjande är att vi faktisk löser över häften av alla motorrelaterade problem direkt på videosamtal.
-
Bogsering till havs och på land
Om t ex våra motortekniker inte lyckas få igång din båt så blir det bogsering. Med vår breda flotta av olika assistansbåtar kan vi säkerställa att vi skickar rätt båt till rätt problem. En dunk bensin eller en batteri-startare kan vi t ex snabbt få ut på en vattenskoter. Är det en stor båt på grund kan det behövas både lyftkran och att flera assistansbåtar samverkar för en lyckad operation. Genom vårt samarbete med flera assistansbolag på land drar vi också båtar till närmsta brygga för vidare landtransport. Detta spar tid, minskar utsläpp och ger oss möjligheten att ta båten till en verkstad eller varv som kan börja laga båten snarast.
-
Utkörning av reservdelar, bensin, dykare mm.
Ibland får man bränslebrist eller att man går på grund och får en trasig propeller etc. Då kan den enklaste och snabbaste lösningen vara att få ut en reservdel eller en dunk bränsle. Med våra över 600 skeppare som utgår från ca 210 olika platser kan vi snabbt vara på plats för att hjälpa dig vidare.
-
Självriskersättning ingår om du är direktmedlem till Sjöassistans.
Om det sker en skada på din båt så betalar ditt försäkringsbolag förhoppningsvis den större delen av skadan. Men du får alltid betala en självrisk. Med ditt medlemskap i Sjöassistans så kan du välja från 1 500kr upp till 10 000kr i självriskersättning. Vi ersätter helt enkelt hela eller delar av din självrisk!
-
Hemtransport av besättning
Om båten är trasig och du med din besättning måste ta er hem på annat sätt, så ersätter vi detta upp till 6.000kr.
-
Medlemsförmåner
Som medlem i Sjöassistans så kan du nyttja rabatter på ledande leverantörer för båtägare. Exempelvis rabatt på Watski, Moor mfl.. Vi kompletterar löpande med nya och relevanta leverantörer.
-
Hållbarhet och miljö
Vi jobbar långsiktigt med flera olika projekt och aktiviter för att aktivt minska utsläpp i vår verksamhet men också med direkta stödåtgärder som att t ex sätta ut havsöring i skärgården. Du kan lösa mer om vårt arbete med hållbarhet och miljö här>>
-
Du stödjer en levande kust och skärgård!
Vi på Sjöassistans älskar en levande kust och skärgård. En levande kust och skärgård bygger på att det finns arbete för alla de personer som bor och verkar i sina lokala vatten. När vi genomför en assistans så görs det av en lokal skeppare som kan sina vatten och är certifierad från oss. Han eller hon får betalt för att assistera – vi betalar för assistansen till skepparen. Hen får helt enkelt en inkomst för sitt arbete. Vi tar den kostnaden och ser till att den blir betald av försäkringsbolaget. På detta sätt så medverkar du aktivt till arbete och inkomster för våra skeppare som på många sätt är en grundförutsättning för en fortsatt levande kust och skärgård.
-
Öka marin digitalisering för smidigare och säkrare båtägande
Båtvärlden generellt är till stor del analog. Ett enkelt exempel är t ex om man jämför med en att krocka med bilen och du får lite plåtskador. Idag tar man snabbt fram mobilen, tar kort och får nästan direkt skadenummer, kostnad, verkstad mm. Samma process med din båt är i många fall en lång historia med samtal fram och tillbaka, hitta varv etc etc. Många parter inblandade och långa ledtider. Vi jobbar aktivt med att få delar och så småningom hela processer att gå via API’s och direkt mellan de olika partnerna. Till detta kommer digitaliseringen av själva båten såsom i allt från nya stöldsystem, motorerna i sig och allt där i mellan. Vi jobbar också med att samla in data från olika aktörer såsom Sjöfartsverket, SSRS mfl för kunna använda detta för att bl a göra bättre analyser och förebyggande information.