Saker du kanske inte visste om Sjöassistans..

Saker du kanske inte visste om Sjöassistans….

Vår mission är att hjälpa båtägare som på olika sätt hamnat i trubbel ute på sjön och det kan vara allt från att man gått på grund, fått bränslebrist, saknar en reservdel etc. etc. Inget är för litet eller stort.

Många tror att vi enbart bogserar båtar och detta är såklart en viktig del av vår tjänst till båtägare men själva bogseringen är endast en del av det som sker när du får problem på sjön. Vårt mål är att du ska komma vidare så snart som möjligt så vi har kontakt med motortekniker på telefon, kontakt med varv som vi vet kan hjälpa dig med just din skada, kontakt med ditt försäkringsbolag och deras skadereglerare om det behövs. Om skadan är så stor så att du inte kan fortsätta så ersätter vi så att du och din besättning kan ta sig hem. Sen sammanställer vi all dokumentation och ser till att alla underlag mm. finns online till ditt försäkringsbolag – allt för att det ska vara så smidigt som möjligt för dig som båtägare.

Men vi gör mycket mer för Sveriges båtägare, kustboende och miljön.

Nedan är några exempel på det arbete som oftast inte direkt syns utåt – men som ditt medlemskap möjliggör.

Vårt arbete för en levande och hållbar skärgård – på riktigt.

Alla våra skeppare är certifierade och egna företagare. Dom bor och verkar ute i kustbandet. När våra skeppare assisterar så får dom fakturera för sitt arbete. Detta ger en inkomst till det lokala näringslivet. Ska vi ha en levande skärgård så måste det också finnas lokalt näringsliv! Ditt medlemskap bidrar direkt till detta.

Med över 550 Sjöassistansskeppare som utgår från över 200 platser så kan också minimera tiden och avståndet till din assistans. Detta sparar också på miljön genom att undvika långa transporter.

Bogsering med både båt och bil – minimerar utsläpp och din tid för reparation.

När olyckan varit framme och din båt behöver komma till ett varv så är det flera utmaningar. Dagens moderna motorer kräver speciella datorer för att lagas det innebär att du måste komma till rätt varv med rätt kompetens. Det finns också flera varv som stänger mitt i sommaren för semester. Genom att bogsera till närmsta kaj där en lastbil kan lyfta din båt för vidare transport så får vi flera fördelar. Vi spar miljö då det är mycket mindre utsläpp att köra en båt på lastbil än att släpa långa sträckor. Vi kan se till att båten kommer till en verkstad som är öppen och som har möjlighet att försöka laga din båt direkt.

Utsättning av havsöring.

Båtlivet och då framför allt motorbåtar är inte toppen för miljön. För detta så kommer vi i år sätta ut ca 1800 havsöringar på ostkusten. Vår plan är att kunna göra detta flera år i rad. Vi har också fördelen att ha vår alldeles egen marinbiolog på kontoret, Isabella.

Långsiktig digitalisering

Stora delar av det ekosystem som idag är inblandade i ”Båtsverige” är förhållandevis analoga. En enkel jämförelse med när du får en skada på din bil så tar du fram en app, fotar och får snabbt tillbaka verkstad, pris, datum etc. Jämför samma process med vad som krävs när du fått skada på din båt. Vi jobbar aktivt med våra försäkringspartners genom att bl a. göra våra ärendesystem tillgängliga, koppla oss mot olika sk. API’s mm. Allt för att vi i våra kontakter med båtägare i trubbel ska kunna vara snabba och tydliga direkt.

Förebyggande aktiviteter

Den bästa incidenten är ju faktisk den som inte sker alls eller att man genom kunskap kan säkerställa att en liten och då ofarlig incident inte eskalerar till något större och därmed farligare. Vi försöker på flera sätt jobba förebyggande.

  • Vi producerar Skärgårdsväder. Tre gånger per dygn läser vi in kustväderprognoser som sänds varje timme i Skärgårdsradion.
  • Förra året gjorde vi en serie på åtta avsnitt för nybörjare på sjön och la ut på youtube. Korta enkla filmer på lite tips och trix för alla som är nybörjare.
  • Utbildning av skeppare på nya tjänster. I år kommer vi bl a utbilda på assistans och bogsering av vattenskoter.
  • Olika samarbeten med våra partners där vi tillsammans tar fram material som på olika sätt utbildar eller informerar deras kunder och medlemmar.

Insamling och distribution av information.

Det pågår nu en rätt intensiv debatt om de nya sjökorten. Vi har aktivt sökt samarbete med både Sjöfartsverket, SSRS mfl för att skapa en samlad bild över incidenter på sjön. Genom att samla ihop faktiska data på incidenter och presentera detta så att flera aktörer kan använda och göra sina egna analyser på ett större och tydligare underlag.

Nya medlemsförmåner

Som medlem i Sjöassistans så får du rabatt på fler och fler bra båtställen såsom Watski, Moory mfl. Vi jobbar hela tiden med att addera fler partners till våra medlemmar.

Bli medlem idag.

Ett medlemskap i Sjöassistans kostar från 595kr för ett helt år. Vi är bemannande dygnet runt, året runt. Vi jobbar heltid och alltid för att du som båtägare ska få bästa möjliga service när det om bäst behövs. Vi jobbar för en långsiktigt hållbar och levande skärgård där det lokala näringslivet ute på öar och i kustband får möjlighet att växa. Vi jobbar för en bättre kustmiljö som vi som båtägare har förmånen att få besöka så ofta vi kan och vill.

Nu är säsongen snart igång. Stötta vårt arbete och bli medlem idag.