Kunden ligger på Anholt och har problem med motorn. På vägen dit igår så gick det bra och han fick ut normalt varv ca 3200-3300. Mot slutet fick han bara ut ca 2500 och detsamma idag, han upplever det som att det inte händer något när han gasar på.
Efter motorkonsultation med Sjöassistans expert Daniel, kommer de överens om att båtägaren ska åka in till Varberg utan båten. Han får skjuts av några han träffat på Anholt. Han kommer själv att fixa reservdelar och mekaniker. När mekaniker rådfrågats i Varberg bedömer han att det är för riskabelt att köra hem över Kattegatt även på låga varv så båtägaren behöver bogsering av båten hem till Varberg. Den kan ske först då vädret lugnar sig om ett par dagar. Men efter förnyad kontakt mellan båtägaren och vår motorkonsult Daniel konstaterar man att det är bränslefiltren som behöver bytas.
Vi tar kontakt med skeppare Peter i Varberg som ordnar med flygtransport via Getteröns flygklubb. Så båtägaren och vår skeppare Peter flyger över och bränslefiltren byts. Båtägaren åker hem med sin båt för egen maskin och vår skeppare Peter flyger tillbaka till Varberg.
Far och flyg så bra detta blev!