Vad väger en kubik snö?
Efter lång kall vinter i nästan hela landet så kommer nu töväder och kall torr lätt snö blir blöt och tung snö som dessutom fryser till på kalla nätter och kan bli till stora isblock i sittbrunnar eller kölsvin.
I år har vi ett utbrett isläge i stora delar av landet med tjock is långt ner i södra Sverige, där det normalt inte ligger i is länge varje år. Oavsett om du har din båt på land eller kvar i vattnet så ökar nu risken för skador avsevärt i direkt relation med tyngden av blötsnö jämfört med kall snö.
En kubikmeter kall snö vid -20 grader väger mellan 50-100kg. Motsvarande mängt blöt snö väger kan väga upp till 300kg.
Om vi t ex har en Anytec 750, ca 8m lång och 2,4m bred med 50cm snö på, så blir det ca 10 kubikmeter snö eller då 3 ton blöt snö som läggs på båten!
Efter en blåsig vinter där din presenning kanske fått revor eller hål, eller att du har båten kvar i vattnet, så är 3 extra ton vikt inte bra.
Frysproppar/fryssprängning
Flertalet båtar har länskanaler eller avrinning genom mindre hål och slangar ner kölsvinet. Där nere skiner inte solen som kan hjälpa till med upptidning så när det fryst här så kommer inte smältvatten i båten att kunna rinna ut utan samlas i sittbrunnen eller på andra trånga ställen i skrovet som vatten. Sen fryser det på natten och isen expanderar.
Vatten expanderar med ca 9% när det fryser. Är det trångt i slangar eller kopplingar så kommer isen att knäcka de flesta materialen i en båt.
Lite kuriosa och med stor hjälp av chatgpt och observera att detta då endast är en teoretisk beräkning😊, baserat på för ändamålet idealiska förhållanden.
Om du tar 1l vatten och häller i en behållare som är 10 cm bred, hög och djup och fryser vattnet, så får du en lyftkraft i isen på nästan 155 ton! Dvs – en fryspropp i kranar, slangar, kölsvin som av olika anledningar inte kan expandera – kommer att förstöra det mest i sin väg för att expandera sina 9%.
Vi går alltså in i en tid då det är extra viktigt att åka ner och kika till båten. Är det kallt och torrt, passa på att skotta eller borsta bort snö som lagt sig på båt eller presenning.
Ligger du i vattnet – så kolla att avrinning från olika håll inte är igensatta eller frusna så att smältvatten kan rinna fritt. Kolla / ladda batteriet, då länspumpen kommer att få jobba extra mycket när snö och is väl börja smälta.
Snart är vår och vi får börja göra iordning våra kära båtar för ytterligare en härlig säsong, och det är ju så trist och börja vårrusta med att reparera vatten eller isskador då dom kan vara riktigt svåra (och dyra) att laga.
Grafen visar korrelationen mellan temperatur och vikt för 1 kubikmeter snö
Vikten av en kubikmeter snö i olika temperaturer och is