Onödiga bogseringar förstör semestrar, kostar onödiga pengar och skadar vår känsliga kustmiljö.
Varje år sker det uppskattningsvis ca 10.000 bogseringar av privata båtar runt Sveriges kust och i våra stora sjöar. Över hälften av alla rapporterade problem är ”motorrelaterade” dvs. motorer som vägrar starta, slutar fungera, går dåligt eller låter som dom ska gå helt sönder.
Oavsett om det är motorproblem, bränslebrist eller du har gått på grund så är lätt att första tanken på lösning är ”fixa bogsering till varv”.
Men här finns det all anledning att tänka till lite innan man ringer första bästa.
Först och främst – är det fara för liv skall du alltid ringa 112 och inget annat. Är det inte fara för liv – ring ditt försäkringsbolag. Dom flesta försäkringsbolagen har skadejour som är öppen dygnet runt.
Varje år får vi många samtal från båtägare som råkat ut för problem och sen antingen valt själva att bli bogserade till sin hemmahamn, där planen antagligen var att ”jag löser detta problem själv” eller bara bogserade till ”ett varv”. I båda fallen så visar det sig att problemet var för svårt att lösa själv eller att varvet som båten hamnade på inte hade rätt certifiering för just detta problem eller motor. Eller helt enkelt inte har tid att lösa ditt problem. Konsekvensen blir att din båt då måste bogseras en andra gång. Detta är en kostnad som du själv kan bli tvungen att betala samt att det självklart blir ytterligare en bogsering med vad det innebär i onödiga utsläpp.
Här är ett några av de vanligaste problemen när du ”bara blivit bogserat”
- Är varvet informerat om att båten är på väg till dom? Har dom tid, resurser och kompetens eller rätt motorcertifiering för att lösa problemet och i så fall när kan dom börja reparera? Är dom ens öppna? (ja – det finns varv som stänger mitt i sommaren och din båt kommer då bli liggande tills dom kommer tillbaka).
- Är varvet godkänt av ditt försäkringsbolag? Idag har flera försäkringsbolag prioriterade eller certifierade varv för sina kunder. Eller är varvet certifierat av Sweboat enl. Godkänt Marinverkstad.
- Är en bogsering till sjöss hela vägen det bästa alternativet utifrån aspekterna miljö, ekonomi och tillgänglighet? Eller är det bättre att bli bogserad en kortare sträcka till en kaj där man kan lyfta båten upp på lastbil eller ta den på en trailer för vidare transport. Väsentligt mindre utsläpp och större flexibilitet i val av varv.
- Behövs ens en bogsering? Förra året (2023) så löste våra duktiga marintekniker över hälften av alla motorrelaterade problem med videosamtal direkt till haveristen. Ingen bogsering, ingen varvstid och båtturen kunde fortsätta som planerat.
- Vi har flera duktiga marintekniker som är proffs på olika märken och modeller av både utombordare och inombordare. När det är motorrelaterat så initierar vi ett videosamtal för att försöka lösa problemet. I över 50% fallen så löser vi problemet och båtägare slipper bogsering, varv, transporter, avvarande av båt, etc.
Om du har en båtförsäkring där Sjöassistans ingår (se lista), så ring alltid ditt försäkringsbolag. Då får du de bästa, snabbaste och även mest ekonomisk fördelaktiga alternativen direkt. De bolag som har Sjöassistans inkluderat så är detta helt utan självrisk, så det kostar alltså ingenting för dig som båtägare att få hjälp.
TIPS – ta reda på vad ditt försäkringsbolag har för journummer, skriv upp det på en lapp och tejpa upp det i båten på ett tydligt ställe, så alla i båten vet vart dom ska ringa om det sker något. Om du inte har något nummer kan du alltid ringa vår 24/7 jour på 020-98 90 00, så hjälper vi dig rätt.
Om du har en båtförsäkring utan Sjöassistans så kan du bli medlem direkt och då direkt få samma tjänster, också helt utan självrisk, dvs det kostar dig ingenting att få hjälp.
Lite kort om fördelarna med att ringa till rätt hjälp direkt:
- Är det motorrelaterat så kommer vi först försöka lösa det med våra motortekniker och kanske så slipper du varv helt och hållet.
- Om det ändå krävs var så kommer din båt på rätt varv med rätt kompetens direkt.
- Dina chanser att snabbt få tillbaka din reparerade båt ökar väsentligt så att du kan fortsätta njuta båtliv på vår korta säsong
- Du får direkt koll på vad som faktiskt ingår i din försäkring och slipper då onödiga utgifter eller överraskande kostnader som din försäkring eventuellt inte täcker.
- Du får kontroll på den nödvändiga dokumentationen som alla försäkringsbolag behöver för att kunna reglera en skada.
- Du bidrar direkt till att minska onödiga utsläpp i vår kustmiljö. Med över 600 lokala skeppare runt hela Sverige, så minimerar vi onödiga transporter och bogseringar.
- Om du inte har Sjöassistans i din båtförsäkring – teckna medlemskap direkt hos oss (från 699kr/år) så får du hjälp dygnet runt, året runt.
Några avslutande tips till vårrustningen av båten.
- Kolla upp vad som gäller för din båtförsäkring, vad som ingår eller inte och vilka viktiga telefonnummer som du bör ha koll på
- Se till att du har några enkla verktyg ombord – många fel går ofta att lösa, men alldeles för ofta saknas det enklaste verktygen ombord. Här kan du få lite tips>>
Nu väntar vi bara på ordentlig vår och islossning så att vi alla kan komma ut på sjön igen:)
Telefonnummer när du får problem
- Svedea – 0771-16 01 90
- If försäkring – 0771-655 655 och välj Skador följt av Båtskador.
- Folksam – 020-50 35 00
- BSB – 0523-38 020 (efter kontorstid ring: 020-98 90 00)
- Bohusassuransen – 0200-11 99 60
- Länsförsäkringar – 020- 59 00 00 (under kontorstid kontaktar du ditt försäkringsbolag och ber att få prata med en båtskadereglerare).
- Dina Försäkringar – 0770-160 208