Sommaren ligger nu bakom oss och vi kan konstatera att det har bjudits på mestadels vackert väder, vilket också inneburit stor aktivitet i skärgårdarna och ute till havs. Elisabet Hartwig, operativt ansvarig för Sjöassistans, ser positivt på den gångna säsongen såväl som på framtiden.
– Den fina sommaren har avspeglat sig i antalet Sjöassistansärenden och vi ser att antalet båtägare som vänder sig till oss när de får problem på sjön ökar för varje säsong, berättar Elisabet.
Orsakerna till assistansbehov varierar men det finns en typ av problem som är betydligt vanligare än andra.
– De båtägare som kontaktar oss har oftast råkat ut för någon form av motorproblem. Det kan vara bränslerelaterat, brist på service eller liknande. I år var detta orsaken till 65 % av alla assistanser. Det är mycket som kan krångla i en motor och det är inte alltid helt lätt eller ens möjligt att lösa själv. I de lägena kan vi hjälpa till med både motorkonsultation och bogsering vid behov, förklarar Elisabet.
Elisabet Hartwig ser att alltfler använder sig av assistans på sjön och gör en jämförelse med bilbranschen.
– Assistans är ju något som är vanligt i bilbranschen, det finns knappast någon bilförsäljare eller något bilmärke idag som inte har assistans inkluderad i någon form. Även försäkringsbolagen och fristående assistansbolag erbjuder bilassistanspaket till sina kunder idag, säger Elisabet.
Idag samarbetar Sjöassistans med flera stora försäkringsbolag som erbjuder Sjöassistans inkluderat i sina båtförsäkringar. Tusentals båtägare som inte har assistans via sin båtförsäkring, köper även assistansen direkt från Sjöassistans, genom något av medlemskapen Redo eller Redo Kombo.
– Assistans är på god väg att bli en självklarhet även till sjöss. Idag omfattas ca 140 000 båtägare av Sjöassistans i någon form, så det är många som redan insett vilken enorm trygghet det innebär, förklarar Elisabet.