Jörgen skulle ge sig ut på säsongens sista båttur för att ta ner seglen inför vintern. Då trasslade sig skoten och rätt vad det var så hade en av linorna fastnat i propellern. Eftersom Sjöassistans ingår i Jörgens båtförsäkring blev han rekommenderad av sitt försäkringsbolag att kontakta Sjöassistans för en bogsering. Alla var överrens om att det var bättre att ta det säkra före det osäkra med tanke på att det annars fanns stor risk för att situationen skulle förvärras.
Det var en torsdagmorgon sent i september med strålande sol, lätt bris och helt tyst och lugnt i skärgården. Jörgen var på väg med sin segelbåt, en Morgan 38, till Tromtö, strax väster om Karlskrona, för att ta ner sina segel för säsongen.
– Jag skulle åka ut till Klubbön, Karlskrona Navigationssällskaps klubbö, eller Tromtö som det heter egentligen. Där finns goda möjligheter att vika sina segel på ett enkelt sätt. Avmastningen skulle ske dagen efter så jag ville hinna få av seglen innan dess. Så det fick bli sista turen på sjön innan vintern. Det var en jättefin dag och jag var helt ensam i skärgården, berättar Jörgen.
Vid lunchtid märkte han att skotet till rullgenuan satt fast så han gick fram på fördäck för att lösa problemet. Båten började driva en aning varpå Jörgen startade motorn för att vara beredd på att hålla upp mot vinden.
– Precis när jag kom ner i sittbrunnen igen så ringde telefonen och jag svarade samtidigt som jag lade i växel och styrde upp mot vinden. Jag var inte uppmärksam på att skotet låg i vattnet så jag råkade köra över det med båten. Det var ju så dumt så att det inte var klokt. Jag har ju seglat både i tjänsten och på fritiden i närmare 30 år och ändå klantade jag till det så, suckar Jörgen.
Linan fastnade i propellern och missödet var ett faktum. Eftersom seglen var obrukbara slängde han i ankaret för att båten inte skulle driva in mot en grund klippa. Han stannade upp, konstaterade att han hade gjort de akutåtgärder som var möjliga, och fokuserade därefter på hur han på bästa sätt kunde säkerställa att situationen inte förvärrades. Av en ren slump passerade då en kollega till Jörgen förbi i sin båt och hjälpte honom in till Tromtö igen. Väl inne vid land hämtade han sin dykutrustning för att titta närmare på skadan och lyckades då skära bort linan innan han åkte hem för dagen.
– Dagen därpå åkte jag ned till båten igen och kontaktade mitt försäkringsbolag där jag har min båtförsäkring. När jag hade berättat vad som hänt blev jag rekommenderad att inte använda motorn över huvudtaget, utan att istället kontakta Sjöassistans för bogsering. Jag hade ju inte så mycket att välja på, det var kav lugnt på sjön så det gick ju inte att ta sig någonstans med segel, skrattar Jörgen.
Jörgen ringde till Sjöassistans som undersökte lämplig resurs för bogseringen. Uppdraget gick till Per-Anders, en skeppare som är baserad vid Saltö varv, vilket var särskilt lämpligt i just detta fall eftersom det är där Jörgen har sin vinterförvaring.
– Det passade ju perfekt! Bogseringen gick lugnt och tryggt mot Saltö. Det tog bara två timmar så var vi inne vid kaj, det var fantastiskt. Det är verkligen en helt suverän tjänst att ha via sin båtförsäkring, avslutar Jörgen glatt.