Lägg båten för ankar och vänta på hjälp! Den rekommendationen fick Jan Burström av Sjöassistans skeppare Kent när motorn slutade fungera. Några timmar senare hade Kent inte bara bogserat in båten i hamn, utan också lagat motorn.
Sista veckan i juli seglade Jan Burström och hans fru Eva söderut mot hemmahamnen Kåge båtklubb utanför Skellefteå efter en rejäl båttur.
– Vi hade seglat ända upp till Töre längst upp i Bottenviken. Nu var vi åter på väg hem, men när vi passerade Lövskär utanför Luleå så började det lukta illa om motorn.
Det visade sig att motorns generator nästan hade vibrerat loss, så Jan kollade om han kunde fixa det medan Eva seglade båten.
– En bult och en mutter hade lossnat och jag försökte skruva fast dem så gott det gick. Men jag insåg att motorn behövde lagas, så jag ringde mitt försäkringsbolag som i sin tur kopplade vidare till Sjöassistans – det ingår i min försäkring.
Eftersom Jans segelbåt inte låg mitt i farleden rekommenderade Sjöassistans skeppare Kent att de skulle kasta ankar och invänta bogsering.
– Han tyckte det var säkrast eftersom det pågick en segeltävling i närheten med rätt många båtar. Så vi ankrade norr om Altappen och tog en kopp kaffe. Och redan efter en dryg halvtimme kom assistansbåten, berättar Jan Burström.
När Kent hade bogserat in dem till hamnen i Lövskär var klockan närmare fyra på eftermiddagen. Kent hade barn hemma som väntade på middag, men eftersom han även är mekaniker tog han en titt på motorn.
– Han åkte hem och hämtade reservdelar, beställde en gängtapp med en taxibåt och satte fast den lösa generatorn. Det var verkligen en stor bonus. Och som ersättning ville han bara ha bensinpengar, men vi fick åtminstone bjuda barnen på pizza eftersom han inte hann laga middag till dem. Det var förstklassig service hela vägen.
Så redan klockan åtta samma kväll kunde Jan och Eva fortsätta sin resa. De lämnade Lövskär med en fungerande motor och anlände till Luleå ett par timmar senare. Och efter fyra dagar var de åter hemma i Kåge utan några fler incidenter.