Många av oss har kanske just kommit tillbaka från en skön, vilsam semester. För många av Sjöassistans skeppare är läget ett annat. Sommarmånaderna är deras mest hektiska tid och den är knappt över än. Vi har träffat Sjöassistans skeppare Martin Larsson för en pratstund om skepparlivet.
Martin är en av Sjöassistans cirka 650 skeppare. Han bor på Stora Essingen i centrala Stockholm, där han också har sin båt. Martin täcker därmed större delen av vattnen i Stockholms innerstad.
– Man kan väl säga att området är Östra Mälaren. Merparten av uppdragen är helt klart innanför slussarna, men jag har ju gjort jobb från Skurusundet ute i Saltsjön in till Ekerö i Mälaren också, berättar Martin.
De olika assistansuppdragen kan variera i art. Men det finns en del uppdrag som är klart vanligare än andra.
– Det är vanligt med någon form av bränslefel. Tamp i propellern är en klassiker också. Många av de assistanser jag åker på orsakas även av att många har på stereon i båten när man ankrat över dagen. Den drar så mycket ström att man sedan inte kan få igång själva båten. Det är det absolut vanligaste under sommartid. Merparten av mina uppdrag blir därmed bogsering i någon form, förklarar Martin.
Martins båt, Idefix, är en gedigen arbetsbåt i stål. Den är 9,5 meter lång, 2,6 meter bred och väger omkring 6,5 ton.
– Jag har haft den i ungefär fyra år. Den är från 70-talet och har byggts om i olika generationer. Skrovet är väl detsamma men i stort sett inget annat, berättar Martin.
Martin har arbetat på sjön i ungefär 11 år. Han har sett hur enkla misstag tyvärr kan få tråkiga konsekvenser för båtar, och i värsta fall även för de ombord. På frågan om vilka tips han skulle ge den båtfarande allmänheten svarar Martin:
– Det är enormt viktigt att se till att kylvattenkranen är öppen. Många sjösätter båten men glömmer att öppna kranen. Motorn blir då överhettad och i värsta fall skär den så att den måste bytas ut helt och hållet. I bästa fall stannar motorn ochdet är bara impellern som behöver bytas. En annan sak som är viktigt att tänka på är att byta bränslefilter ofta samt att ha koll på båtens elektriska installationer, så att batterierna inte laddar ur.
Avslutningsvis konstaterar Martin att ett kontorsjobb aldrig varit något för honom. Han får den självklara frågan om vad det bästa med hans arbete är.
– Att få vara ute på sjön och hjälpa andra. Och det där leendet man får tillbaka när man kommer i hamn och de äntligen är hemma, beskriver Martin glatt.