När ankarlinan fastnade i propellern var paniken inte långt borta. Men efter att ha övervägt att själv dyka ner i 13-gradigt vatten och sidvind, så ringde Helene Ekström till Sjöassistans. Några timmar senare var problemet löst.
– Jag förväntade mig att Sjöassistans skulle svara att jag fick fixa det själv. I stället fick jag ett otroligt bra bemötande och ett ”det ska vi fixa”. Det kändes helt fantastiskt!
Efter att ha haft segelbåten på land i två år var det i början av juni dags för Helene Ekström och en kompis att ta premiärturen. Eftersom det var långhelg och fint väder gav de sig ut på en lite längre seglats.
– Tidigt på kvällen hade vi hittat ett fint ställe och skulle ankra. Jag är en ganska van seglare, men har alltid tyckt att det är svårt lägga till, säger Helene Ekström.
Den här gången blev det extra besvärligt. När Helene slängde i ankaret fastnade ankarlinan i propellern.
– Först fick jag total panik och tänkte hoppa i för att fixa det själv. Men när jag insåg att det var 13 grader i vattnet och blåste sidvind så klädde jag genast på mig igen och ringde Sjöassistans.
Efter att ha diskuterat alternativen med Sjöassistans radiooperatör blev det bogsering till Ingarö, där en kranbil lyfte aktern så att linan kunde tas bort. Bogseringen behövde Helene inte betala för då den ingår i medlemskapet i Sjöassistans. Lyftningen med kranbil fick hon stå för själv.
– Radiooperatören och assistansbåten höll hela tiden kontakt med mig och kollade läget. De löste mitt problem på ett väldigt bra sätt och valde dessutom det alternativ som kostade minst för mig.
Helene har varit medlem sedan 2006, men det här var första gången som hon fick anledning att använda sitt medlemskap i en oturlig situation. Hon är mycket nöjd med hur Sjöassistans hanterade det hela.
– Jag är jätteimponerad av insatsen och kommer definitivt att fortsätta vara medlem. Det är värt vartenda öre. Men nästa gång jag seglar kommer jag att ha med mig någon som håller i ankartampen!