För Jan Mattsson och hans fru Lena blev motorhaveriet i Kosterhavet inte enbart en tråkig händelse.
– Nej, vi mötte många goa, trevliga båtägare som ville hjälpa till. Och Daniel Hovresund på Sjöassistans såg till att färden till Grebbestad blev mycket trygg, säger Jan.
Jan och hans fru Lena äger en Amigo 27 som heter Maria. Med den var de på väg från Koster till Göteborg. När de seglade på Kosterhavet blåste det ganska bra.
– Vi var på väg söderut över Kosterfjorden på kryss men ville slippa det sista slaget. Därför tänkte vi använda motorn men den krånglade. Därför behövde vi snabbt komma in i lä, säger Jan.
Jan och Lena fick genast kontakt med andra båtar och som såg till att Maria fick en skyddad plats. Eftersom det var semestertider insåg Jan att någon hjälp med att få motorn lagad var inte att tänka på.
– Även om det inte var någon fara för varken oss eller båten, och att hjälp fanns i ens närhet, känner man sig för en stund helt utelämnad. Det var första gången som vi befann oss i en sådan här situation, säger Jan.
När Jan och Lena skaffade Maria passade Jan på att gå i en kurs om VHF. Det var också där han kom i kontakt med Sjöassistans. Men i stället för att använda sig av VHF blev mobiltelefonen kanalen till Sjöassistans, den här gången.
– Jag fick omedelbart tag i Sjöassistans som satte oss i kontakt med Daniel Hovresund. Vi kom överens om att han skulle komma till undsättning dagen efter, säger Jan.
När Daniel dök upp på utsatt tid hade han redan varit ute och rekognoserat och fixat tid på verkstaden för motorn. Färden in till Grebbestad blev ganska dramatisk då det blåste runt kulingstyrka och Tjurpannan skulle passeras. Där gick det inte att bogsera, det fick bli en häftig kryss på runt en distans och sedan bogsering igen in till Grebbestad.
– Vi var väntade och fick ett trevligt bemötande, säger Jan, uppvuxen i Tranås men nu boende i Angered strax utanför Göteborg.