Först gick växelkabeln av på vår Albin 25:a. Då kom assistansskepparen Erik Pettersson från Sjöassistans till undsättning med reservdelar. När den nya kabeln var på plats brast gasvajern. Nytt samtal till Erik på Möja som inom loppet av några timmar återigen trotsade en och halv meter höga vågor för att leverera ytterligare en uppsättning reservdelar.
– Det var nästan så man skämdes. Det var ju andra gången med bara några timmar emellan som vi ropade på hjälp. Men vi var i stort behov av Sjöassistans – och det klaffade perfekt, säger Kjell Melin från Borlänge.
Tillsammans med hustrun Susanne upplevde Kjell några dramatiska dygn i Stora Nassa skärgård i somras. Semestern började i hemmahamnen i sjön Ösjön-Runn mellan Borlänge och Falun. Därifrån transporterades båten, en Albin 25 DL-76, med bil till Mälaren. Via Strömma kanal gick färden sedan till Rödlöga i Stockholms norra skärgård.
– Det blev några härliga dygn med sol och bad innan vi styrde mot Stora Nassa. Nordliga vindar gjorde att vi bestämde att göra sydsidan på Bäckskäret till natthamn, säger Kjell.
När paret skulle lägga till mot klipporna gick reglagekabeln till backslaget av. Båten bromsades med hjälp av ankarlinan och förtöjdes med bergkilar och springlinor åt båda håll.
– Jag kontaktade Sjöassistans där vi är medlemmar, och bemöttes av kunnig och trevlig personal som undrade om vi behövde bogsering eller hjälp av mekaniker. Jag svarade att jag behövde reservdelar och blev något senare uppringd av assistansskepparen Erik Pettersson på Möja. Vi kom överens om vad som behövdes och att han skulle komma nästa dag, säger Kjell.
På natten blåste det upp. Vindarna vred sig mot ost, åska och kraftigt regn gjorde situationen osäker. En duns fick Kjell och Susanne på fötter, ankaret hade draggat och stävstegen slog mot klipporna. De halade in ankarlinan för att hitta fäste, men utan lycka. Ett extra ankare blev räddningen.
Sjörapporten dagen efter förutspådde fortsatt kraftiga vindar. Det började bli läge att ge sig av men gott om grynnor och en inte fullt manöverduglig båt gjorde att Kjell och Susanne valde att ligga kvar och invänta Erik. På utsatt tid kom han med en ny växelkabel.
Det tog en och en halv timme att få kabeln på plats. När man skulle prova att allt fungerade hände det osannolika – gasvajern gick av. Det blev till att kontakta Erik igen som snart var tillbaka och ett nytt varv med motorn för Kjell.
– Utan all hjälp hade det kunnat gå illa. Radiooperatörerna och assistansskepparen Erik Pettersson på Sjöassistans är våra hjältar, säger Kjell och Susanne Melin.