One Water Race med navigationsappen Skippo.
Förra veckan gick tävlingen One Water Race av stapeln. Det är en extremsporttävling som i korta drag går ut på att ett lag om fyra personer tar sig från Arholma i norr till Landsort i söder genom att springa och simma. Totalt är det ca 200 km löpning och 50 km simning. Loppet har tolv checkpoints , lagen får bara en karta i taget för att ta sig till nästa checkpoint så vägen kan inte planeras i förväg. Det är alltså inte en utmärkt bana, det är helt upp till lagen att själva välja bästa väg till nästa checkpoint.
För varje lag finns det en tilldelad säkerhetsbåt som följer laget dygnet runt, hela vägen. Ombord på den båten finns en person från laget som har flera viktiga uppgifter såsom att lägga ut den översiktliga rutten för laget, sköta logistik för mat och alla möjliga praktiska utmaningar som uppstår under racet. Det är alltså tre personer i laget som tillsammans springer och simmar och en person i säkerhetsbåten som koordinerar laget under hela loppet.
Grundregeln är att det går fortare att springa än att simma. Men det är inte helt enkelt att springa mitt i natten i terräng som kan vara väldigt snårig, så ibland är det bättre att simma… många val att göra och det är som sagt upp till varje lag.
Regeln är att ett lag inte får gå i vattnet och börja simma förrän säkerhetsbåten gett en grön flagga, eller en grön signal, med ficklampa. Därefter ligger säkerhetsbåten snett bakom laget som simmar. På natten skall alla i laget även ha en liten lampa på huvudet som blinkar samt släpa en upplyst boj. allt för att säkerställa synbarheten. Säkerhetsbåtens uppgift, utöver att se till att all i laget mår bra när dom simmar, är också att se till att andra båtar inte går för nära. Totalt sett är det ca 100 öar som lagen tar sig förbi eller över. Majoriteten är mindre öar men löpningen sker även på de stora öarna som till exempel Utö och Ornö.
Oftast vill lagsupporten ombord vara i land när ett lag har simmat över ett sund då det ger en möjlighet att peppa, ge lite energidryck, kaffe, godis eller värktabletter. För oss skeppare innebär detta massor av ö-studsar med båten så att lagsupporten kan hoppa iland för att sen snabbt komma ombord igen när laget fortsätter springa.
Självklart prioriterar laget de ställen på ön där det är enklast att ta sig upp eller ner i vattnet. Det är sällan detsamma som att det är lätt för skeppare och båt, snarare tvärtom.
Nästa navigeringsutmaning är när laget ska springa över en mindre ö. Då är det inte alls säkert att det går lika fort att navigera runt ön för att kunna ge grönt ljus för laget att gå i vattnet igen. Det sista man som skeppare vill är att laget ska behöva stå och vänta på att få fortsätta. Alltså, snabb navigering mitt i augustinatten, långt från prickade leder. Kul!
I år hade alla säkerhetsbåtar fått en ipad med Skippos navigationsapp installerat. Givetvis hade alla säkerhetsbåtar både fasta navigationssystem och radar, så Skippo appen var tänkt som backup om huvudsystemet skulle fallera.
I vår båt hade vi en fast 12” Simrad plotter med tillhörande 3G radar samt en Ipad (ca 3 år gammal) med Skippo Pro och med tillägget Hydrografiska. Nedan är mina reflektioner. Jag har försökt att dela upp mina dem mellan det jag tror är generellt relaterat till hårdvaran och andra som ligger mer i appen.
Batteri
Först och främst – som alla kartappar som jag kört på sjön, eller på vägen, går det mycket ström. Så mycket ström att det standard 2.4 A USB uttag som finns inte klarar av att ladda fortare än vad appen drar. Resultatet är alltså att systemet långsamt laddar ur. Det räcker för mer än ett dygn kontinuerlig drift men till slut blir det svart i rutan.
Tipset för att fixa detta är att se till att alla kartor som du kommer behöva för din rutt är nedladdade i förtid. Om du laddat ner dina sjökort kan du med fördel köra Ipaden i ”flightmode” och spara massor av batteritid. Notera dock att funktioner som AIS, autoruttning och vindinformation inte fungerar i offlineläge.
Användarvänlighet.
Användarinterfacet är enkelt, tydligt och responsivt, dvs det går snabbt att växla mellan de olika menyerna. En sak som kan förbättras däremot är när man navigerar i mörker/natt. Då går det inte att ställa ner ljuset på Ipad-skärmen tillräckligt mycket. Resultatet är att du får en alldeles för ljus enhet i ruffen som stör mörkerseendet. Här finns det möjligheter att utveckla appen med ett ”night mode” som direkt kan ställa om allt på skärmen till mörka färgtoner som inte stör.
Autorutt
Denna funktion var kanske den som imponerade mest. Den är snabb och förvånansvärt bra! Den la våra rutter nästan 100% under hela racet. I ett fåtal fall fick vi gå in och editera lite då rutten blev lite väl aggressiv, dvs kursen låg bara några meter från ett hinder. Det kändes lite väl vågat mitt natten när man inte ens ser fördäck. Ett tips är att om man kan så är det enklare att planera sina rutter direkt på en dator hemma. Spara dom och ta fram dom på Ipaden när det är dags för avfärd. Att sitta i båten under färd med vågor och annat och dra pekfingret kors och tvärs är inte helt optimalt. Det är mycket enklare med stor skärm och en mus.
Vind, AIS och dela position
Den integrerade vindprognosen var till stor nytta för oss skeppare, inte minst när vi tidsplanerade de lite längre simningarna som t ex över Danzinger Gatt, ca 6.5km simning på öppet hav. AIS med radar på natten var också en stor tillgång för att se både privat och kommersiell trafik på natten. Då vi var ett stort antal båtar engagerade i denna tävling kunde vi enkelt dela vår position via appen och på så sätt hålla reda på var alla olika funktionsbåtarna låg (logistik, bunker, medicin, ledningsfartyg etc.).
Hydrografiska
Hydrografiska täcker tyvärr inte alla delar, men på många ställen var det en stor tillgång som gjorde att vi både kunde ta genvägar säkert och även se var vi bäst kunde gå in mot öarna för att hämta och lämna Teamsupporten
Summering
Totalt sett kan jag bara konstatera att Skippo appen levererade långt över förväntan. I praktiken använde jag Skippos navigationsapp mer än vad jag använde den inbyggda plottern. Ofta för att det var så enkelt att zooma ut och in eller förflytta sig snabbt över större ytor på sjökorten. Kombinationen av två skärmar var den bästa, där jag kunde köra detalj på ena kortet och översikt på andra. I praktiken blev det så att den inbyggda plottern oftast körde översikt då den hade radarn integrerad, och Skippos app med AIS, vind och rutt.
Skippo är sen i juli delägare i Sjöassistans där jag också är delägare och VD. Skulle appen inte varit så bra hade jag väl inte skrivit det här, men nu är den så bra och den kommer bara bli bättre. Så för er båtägare som vill se lite mer, och samtidigt känna er lite tryggare, kan jag absolut rekommendera Skippo appen.
Länkar
Ledningsfartyget Briggen Tre Kronor i solnedgång vid Landsort