Snabb assistans vid startproblem

Det glada midsommarfirandet på Kymendö höll på att få ett lite snöpligt slut för Lars Wadle med sambo och hund från Tyresö. När han skulle starta båten för att åka hem igen gick den inte igång – det gick inte ens att vrida om nyckeln i tändningslåset.

– Jag tvekade inte en sekund utan lyfte genast luren och ringde Sjöassistans. En och en halv timme senare var jag på väg hemåt.

Efter en härlig midsommarhelg på Kymendö i Stockholms södra skärgård var det på söndagen dags för Lars, hans sambo och deras rottweiler Spectra att vända hem till Tyresö igen. De packade sina pinaler och förberedde sig för avfärd med sin båt, en 33 fots motorbåt av typen Galeon 330.

– Men när jag skulle starta motorn hade det blivit något fel med tändningslåset. Det hade hakat upp sig och det gick inte att vrida om nyckeln. Förmodligen var det ett fabrikationsfel, men det visste jag inte då, berättar Lars Wadle.

Däremot visste Lars precis vad han skulle göra i denna, för honom nya, situation. Han ringde Sjöassistans.

– Båten var ganska ny så jag förstod ju att det där absolut inte var något som jag skulle försöka meka med på egen hand. Det var bara att ringa efter hjälp.

Snart kom en assistansbåt från Sjöassistans till deras undsättning.

– Det tog bara en timme vill jag minnas. Solen sken, så det gick verkligen ingen nöd på oss under väntetiden.

– Det var en duktig skeppare som snabbt tog beslut att koppla förbi tändningslåset. Det tog max en halvtimme, sedan var båten igång och vi kunde ge oss av mot Tyresö. Där kunde jag åtgärda felet permanent, genom att byta hela tändningslåset.

Lars har varit medlem i Sjöassistans i närmare tio år, med det var första gången han behövde ringa efter hjälp.

– Det fungerade jättebra och jag är helnöjd. Att vara medlem är tveklöst värt varenda krona. Om jag inte hade kunnat ringa Sjöassistans vet jag faktiskt inte vad jag hade gjort. Vi hade väl blivit kvar på Kymendö…